Als ondernemer wil je graag blijven doorontwikkelen. Het liefst groeien. Voor dat groeien is vaak wel geld nodig. En dat geld moet uiteraard bij je huidige klanten vandaan komen het liefst. Anders zit er niets anders op dan een gang naar de bank. Vaak is het debiteurenrisico hierin een behoorlijke uitdaging. Veel ondernemers hebben namelijk te kampen met klanten die niet of te laat betalen. Dat betekent dat die middelen later of niet beschikbaar komen om je groei mee te financieren. Het is dus heel erg belangrijk om dit debiteurenrisico zoveel mogelijk te beperken. In dit blog vertellen we je uitgebreid hoe je dat kunt doen.

Het organiseren van je debiteurenbeheer

Uiteraard begint het beperken van je debiteurenrisico bij het goed organiseren van je debiteurenbeheer binnen je eigen organisatie. Een aantal zaken zijn hieromstrent belangrijk om te doen. Zorg voor goede software waarmee je kunt factureren, maar waar je ook goed mee kunt volgen of de factuur voldaan is ja dan wel nee. Een goede manier om dat te doen is als deze software gekoppeld kan worden aan het internetbankieren wat je gebruikt. Daarmee onstaat er een realtime inzicht in of de betreffende factuur betaald is. Dat betekent dus ook dat je realtime inzicht heb in het overschrijden van een betalingstermijn. Daarmee kun je dus ook snel actie ondernemen. Een gebruikelijke termijn is binnen vijf dagen een herinneringsfactuur versturen. Door dit te doen laat je aan je klant zien dat je er kort op zit en dat scheelt vaak al een heleboel. Automatisch krijgt je factuur daar toch wat meer prioriteit mee. Mocht er toch niet betaald worden na het versturen van de herinneringsfactuur kan telefonisch contact opgenomen worden. Een klantvriendelijke manier die vaak heel goed werkt. Helpt dit niet dan stuur je nog een herinnering en als laatste de zogenaamde laatste aanmaning waarbij je ook aangeeft dat je gaat overdragen aan een incassobureau en dat je incassokosten in rekening zult gaan brengen.

Wat doet een incassobureau

Hierna draag je dus over aan een incassobureau. Die zal allereerst je klant schriftelijk en telefonisch benaderen om de vordering te innen. Dit is de zogenaamde minnelijke incassoprocedure. Er worden hier nog geen juridische middelen ingezet. Dat volgt in de stap erna. De zogenaamde juridische incassoprocedure. Hierbij wordt er geprobeerd door middel van een vonnis met juridische middelen de vordering te incasseren. Bijvoorbeeld door middel van een beslaglegging. Dit kan ervoor zorgen dat je grip krijgt op vermogensbestanddelen van je klant.

17 mei 2019

Geef een reactie